Title Poticanje čitanja kod djece predškolske dobi na primjeru Gradske knjižnice i čitaonice Virovitica
Title (english) Stimulation of Reading Pertaining to the Preschool Children on the Example of the Municipal Library and Reading Room in Virovitica
Author Anja Krmpotić
Mentor Jasmina Lovrinčević (mentor)
Committee member Željko Pavić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Jasmina Lovrinčević (član povjerenstva)
Committee member Marina Vinaj (član povjerenstva)
Granter Josip Juraj Strossmayer University of Osijek Departement of Culturology (Chair in library science) Osijek
Defense date and country 2016-09-30, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences Library Science
Abstract Predškolsko razdoblje traje od djetetova rođenja do polaska u školu te se po razvojnim značajkama bitno razlikuje od ostalih razdoblja. Ono se dijeli na razdoblje ranog djetinjstva koje traje od rođenja do treće godine i predškolsko razdoblje koje traje od treće godine pa sve do polaska u školu. Kako bi dijete usvojilo vještinu čitanja potrebna mu je priprema koja započinje od njegova rođenja.
Briga o razvoju predčitačkih vještina mora proizlaziti iz svakodnevnih dječjih aktivnosti, odnosno igre te komunikacije s odraslim osobama. Kako zavoljeti knjigu i odnositi se prema njoj s poštovanjem, dijete će također učiti od odraslih ako vidi da oni žive s knjigama, posuđuju ih i donose iz knjižnice, ako ih kupuju, redovito čitaju te postupaju s njima s poštovanjem. Također, bilo bi poželjno voditi djecu rane predškolske dobi u knjižnicu kako bi mu ona postala blisko i poznato mjesto gdje može prelistavati knjige na dječjem odjelu dok odrasli biraju knjige za sebe. Nadalje, knjižnica je vrlo važna za jačanje roditeljskih kompetencija pošto se u njoj provodi najviše programa za predškolsku djecu, a ujedno i za roditelje. Roditelj mora biti dobro informiran o svemu što društvo nudi što se tiče odgoja i obrazovanja djeteta te izabrati ono najbolje za svoje dijete.
U prvome dijelu moga rada navesti ću što je to zapravo vještina čitanja i zašto je ona uopće potrebna za djetetov daljnji razvoj. Nadalje, tema će se razvijati u pokušaju pronalaska odgovora na pitanje čitati ili pričati svome djetetu te o prednostima i nedostacima obiju varijanti. Veliko značenje za dijete u predškolskoj dobi ima igra jer ona predstavlja jedan od oblika ranog obrazovanja djeteta te je vrlo važno da dijete što više vremena provodi igrajući se. Također, obradit ću i poglavlje koje se odnosi na slikovnice jer one su prve knjige s kojima se svako dijete susreće i koje im ukazuje na važnost i ljepotu čitanja te ugrađuju ljubav prema pisanoj riječi. Dotaknut ću se i funkcije samih slikovnica, raznih tipova slikovnica, kako prepoznati dobru i kvalitetnu slikovnicu, kako postići ugodnu atmosferu pri čitanju s djetetom te što označava pojam dijaloškog čitanja slikovnice.
Za razvoj predčitačkih vještina vrlo važnu ulogu ima okruženje u kojemu se dijete nalazi, te će u ovome radu biti riječi o ulozi roditelja ali i knjižnica i knjižničara koji predstavljaju najveći izvor informacija za dijete od njihova rođenja te su zato upravo oni u najboljoj poziciji da potiču dijete i bude njegovu radoznalost. Vrlo je važna i suradnja između roditelja i knjižničara jer se roditelje uključuje u odgojno-obrazovni proces i to najviše putem igraonica koju ima gotovo svaka gradska knjižnica, gdje roditelji zajedno sa knjižničarem sudjeluju u provođenju dječjih aktivnosti. Tako sam u istraživačkom djelu svoga rada provela anketu sa roditeljima djece koja dolaze u igraonicu u Gradskoj knjižnici i čitaonici Virovitica, a koja se odnosila na njihovo mišljenje o samoj igraonici i njenoj koristi te o vlastitim navikama čitanja djetetu.
Abstract (english) Preschool period runs from the child's birth to school age and it's significantly different from other periods. It is divided into the period of early childhood, which lasts from birth to three years and preschool period, which lasts from three years up to school age. In the way to adopt reading skills, child needs preparation that starts from his birth.
Concern about the development of pre-reading skills must be derived from daily children's activities and games and communication with adults. How to love a book and treat it with respect, the child will also learn from adults if they see that they live with books, borrow them and returns from the library, if they buy them and read it regularly. Also, it would be advisable to lead preschool children to the library how would it became a closer and familiar place where they can leaf the book in the children's section while adults choose books for themselves. Furthermore, the library is very important for strengthen parental skills, because it offers a lot of programs for preschool children, as for parents. A parent must be well informed about everything that society offers as far as education of the child and choose the best for their child.
In the first part of my work I will induce what skill reading actually is and why is it even necessary for the child's further development. Furthermore, the theme will be developed in an attempt to find an answer to the question to read or narrate to your child and about the advantages and disadvantages of both variants. Great significance for preschool children is the game because it is a form of early education and it's very important that child spend the most od their time playing. Also, I will discuss the chapter that refers to the picture books because they are the first books which every child meets and they indicate on the importance and beauty of reading and implant love of the written word. I will write about the functions of picture books, various types of picture books, how to recognize good and quality picture book, how to achieve a comfortable atmosphere for reading with a child, and what means the term of the dialogical reading picture books.
For developing pre-reading skills a very important role has the environment which surrounds child. Therefore, in this work I will discuss about the role of parents as well as libraries and librarians who represent the largest source of information for the child from his birth and they are in the best position to encourage child and be his curiosity. Also, very important thing is cooperation between parents and librarians because the parents get involved in the educational process, mostly through the playground which has almost every public library, where parents together with the librarian participate in the implementation of children's activities. In the research part of my work, I have spent a questionnaire with parents of children who come to the playroom in the City Library in Virovitica, which has related on their opinion about the playroom and its benefits, and about their own reading habits to their children.
Keywords
predškolsko razdoblje
predškolsko dijete
predčitačke vještine
roditelji
knjižnica
slikovnica
igra
igraonica
Keywords (english)
preschool period
preschool child
pre-reading skills
parents
library
picture books
play
playroom
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:156:210103
Study programme Title: University graduate interdisciplinary study program in cultural studies; specializations in: Cultural Management, Media Culture, Librarian Science Course: Librarian Science Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra kulturologije uz naznaku smjera (magistar/magistra kulturologije uz naznaku smjera)
Type of resource Text
File origin Reformatted digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2017-12-29 08:27:36