Abstract | Školska je knjižnica organizirana zbirka knjižne i neknjižne građe koja kroz djelatnost knjižničnog osoblja nabavlja, obrađuje, čuva i izdaje građu radi zadovoljavanja obrazovnih, kulturnih, informacijskih i stručnih potreba te cjeloživotnog obrazovanja. Svoje korijene knjižnica ima daleko u prošlosti, a školske knjižnice svoju pojavu vezuju uz obrazovanje i pojave javnih škola.
Od samih početaka knjižničarskoga posla uloga knjižničara bila je savjetovanje i poučavanje, odnosno usmjerenost na nastavu, no u novije vrijeme usmjerenost je prenesena na učenika. Od prijašnjeg učitelja-knjižničara, školski je knjižničar, zbog promjena i ubrzanog napretka tegoleme eksploatacije informacija postao informacijski stručnjak i stručnjak za knjižnične medije, a školska knjižnica informacijsko, komunikacijsko, kulturno, ali i medijsko središte. Svoje je težište prebacila na učenika i njegove potrebe, ali i na potrebe nastave. Ima važnu ulogu u modernizaciji nastave i neizostavan je dio obrazovnoga procesa. U prijašnjim je vremenima njezina uloga bila nedovoljno ozbiljno shvaćena, no možemo reći da je današnja školska knjižnica važna za razvoj cjelokupnog obrazovanja, znanosti i kulture, ključna sastavnica funkcioniranja informacijskog društva te multimedijalno središte škole i centar informacija. Na temelju onoga što knjižnica jest, ali i što mora biti, provedeno je i istraživanje kojim se nastojalo ustanoviti kolika je mogućnost zadane ideje i zadaće provesti u praksi. Anketni upitnik proveden je u 15 istarskih školskih knjižnica u južnom dijelu Istarske županije, odnosno u gradu Puli i njegovoj bližoj okolici. Anketu su ispunjavali zaposlenici, stručni suradnici školski knjižničari. Iz svega dalo se zaključiti da sve više dolazi do svjesnosti za potrebom knjižnice koja će u korelaciji s nastavnicima i suradnjom s ostalim suradnicima, pa i roditeljima, stvoriti aktivne članove društva. No, iako je trud knjižničara vidljiv i napredak primjetan, još uvijek nema dovoljno financijskih sredstava i mogućnosti kojima bi se ideje mogle provesti u djelo. Stoga možemo zaključiti da još uvijek nemamo idealne knjižnice te da je ta ideja još uvijek u svojem začetku i zasad nije ostvariva u praksi. |
Abstract (english) | A school library is an organized collection of books and non-book material where the librarians procure, process, keep and give out items in order to fulfil educational, cultural, informational and professional needs providing lifetime education.The library reaches back in the past, and the school libraries have been related to education and foundation of public schools. From the very beginning, the role of a librarian was counselling and instruction, and the focus was on teaching. However, recently the emphasis has been on the pupil. Due to the changes and fast development as well as huge exploitation of information, the former teacher-librarian has changed to a school librarian with IT knowledge and an expert in library media whereas the school library has become a centre of information, communication, culture and media. The focus is on the pupil and his/her needs as well as on the need of the curriculum.In the past, its role was not understood properly but we may say that today's school library is important for the development of overall education, science and culture, a key part of the functioning of information society as well as multimedia and information centre of the school. Based on the fact of what a library stands for, and what it is supposed to be, a research has been conducted in order to find out what is the possibility to put ideas and tasks into practice.The questionnaire was conducted in 15 Istrian school libraries in the southern part of Istrian County, in Pula and its vicinity. The questionnaire was filled out by employees, expert associates school librarians. Therefore, it may be concluded that there is a growing awareness that the school library could cooperate with teachers and other associates, as well as parents in making its members an active part of the society. Although the efforts of librarians are visible and the progress may be noticed, there are still no financial resources and possibilities that could turn ideas into action. Therefore we may conclude that we still do not have ideal libraries and that this idea is at its very start and so far, it cannot be put into practice. |