Abstract | Turizam je jedna od najbrže rastućih grana gospodarstva u svijetu, i u Hrvatskoj. Hrvatska krajem devedesetih godina prošlog stoljeća napokon bilježi pozitivne korake u razvoju turizma. Osim strategije „sunca i mora“, Hrvatska počinje prepoznavati kontinentalne dijelove kao izrazite potencijale za turistički razvoj Hrvatske. Međutim, u trenutcima kada je potrebno uspostaviti sustav koji jednako podupire sve (i primorske i kontinentalne) dijelove zemlje, izostaje iskustvo i stručan kadar, osobito na razinama lokalne samouprave. Tako unutar regije Slavonija djeluje čak 5 županijskih, 20 gradskih i 9 općinskih turističkih zajednica. Teorijski pravci ističu pojam destinacije kao polazište za kvalitetan turistički menadžment. Tako je Hrvatska uspostavila Hrvatsku turističku zajednicu kao nacionalnu turističku organizaciju, te turističke zajednice županija, općina i gradova kao regionalne i lokalne descinacijske menadžment organizacije. Pojam destinacijske menadžment kompanije u Hrvatskoj je još daleko od praktične realizacije.
Područje Baranje kao mikroregije primjer je područja s izrazitim turističkim potencijalom koji nije uvijek dovoljno iskorišten. Razlozi su tome nedovoljno iskustvo lokalnih turističkih dionika i izostajanje stručnog upravljanja u ključnim trenutcima. Lokalno stanovništvo Baranje obilježeno je niskim životnim standardom, nepoznavanjem baštine, neprepoznavanjem potencijala i nepovjerenjem prema administravnom upravljanju države. Unatoč tome, pojedinci su prepoznali potencijale i započeli turističku priču u Baranju, no bez sustavne organizacije i stručnog znanja. Tako turizam u Baranji započinje i odvija se gotovo stihijski. Turistička zajednica Grada Belog Manastira osnovana 1998. ugašena je 2008. i prerasla u Turističku zajednicu Baranje koju osnivaju Grad Beli Manastir i šest baranjskih općina. Financiranje Turističke zajednice Baranje ovisi o dotacijama iz općinskih proračuna čije plaćanje nije ugovorom regulirano, već samo sporazumom, i to naposljetku predstavlja problem. Baranjski turizam od 2000. tako bilježi pozitivne korake u razvijanju svijesti lokalnog stanovništva i potencijalnih turističkih aktera, i pozitivne primjere stihijski nastalih turističkih ideja i lokaliteta. S druge strane, u istom periodu baranjski turizam bilježi i prilično negativne trendove u smislu potpore vlasti turizmu. Nedavno je pozicioniran novi direktor TZ-a Baranje i sudeći po prvim učinjenim koracima, pred Baranjom je, nakon niza godina oscilacija, razdoblje učenja i usmjeravanja iskustava u razvitak i sustav koji funkcionira te usmjerava baranjski turizam u dobrom smjeru. |
Abstract (english) | Tourism is one of the fastest growing industries in the world, and in Croatia. Croatia finally recorded positive steps in the development of tourism in the late nineties. In addition to the strategy of "sun and sea", Croatia is beginning to recognize the continental parts as intensely potential for tourism development of Croatia. However, at times when it was necessary to establish a system that equally supports all (the Adriatic parts and the continental) parts of the country, experience and professional staff were missing, particularly at the level of local government. Thus, in the region Slavonia there are 5 county, 20 city and 9 municipal tourist offices. Theory emphasizes the concept of destination as a starting point for quality tourism management. Croatia has established the Croatian National Tourism Office as a national tourism organization and tourist offices of counties, municipalities and cities as regional and local destination management organizations. The concept of destination management company in Croatia is still far from practical implementation.
Baranya region is an example of a micro-region with strong tourism potential which is not always fully used. The reasons for that are insufficiently experienced local tourism stakeholders and absence of professional management in key moments. Local residents of Baranya are marked by low living standards, lack of knowledge on heritage, inability to recognize the potentials and distrust towards administrative management of the country. Nevertheless, individuals have recognized the potential and started tourism story in Baranya, but without systematic organization and expertise. Thus the tourism in Baranya begins and happens almost spontaneously. Tourism Office of the City of Beli Manastir founded in 1998 was shut down in 2008 and grew into the Tourism Office of Baranya founded by City of Beli Manastir and Baranyas six municipalities. Financing of the Tourism Office of Baranya depends on subsidiary budgeting from the municipal budgets whose payment is not regulated by the contract, but only by agreement, which is eventually a problem. So, since 2000, tourism of Baranya recorded positive steps in raising awareness of the local population and tourist potential stakeholders, and positive examples of spontaneously generated ideas and tourism places. On the other hand, during the same period, Baranya tourism records also quite negative trends in terms of government support for tourism. Recently a new director of the Tourism Office of Baranya was positioned, and judging by the first steps taken, in front of Baranya, after years of oscillation, there is a period of learning and pointing experience towards the development and a system that works and directs Baranya tourism in the right direction. |