Sažetak | Specijalne knjižnice se dijele na one koje se ustrojene od ustanova za zadovoljavanje potreba za informacijama prvenstveno vlastitih djelatnika (gospodarski subjekti, medijske, vladine i bolničke knjižnice) i one koje su u sastavu ustanova u kulturi (arhivi, muzeji, galerije, knjižnice strukovnih ili ne strukovnih udruga). Korisnici specijalnih knjižnica su vlastiti djelatnici i oni koji nisu definirani određenom populaciju, tj. cijela javnost, vanjski korisnici kao što su studenti, učenici, nastavnici, znanstvenici, istraživači i ostali. Za dobar i kvalitetan rad specijalne knjižnice su najvažniji njezini knjižničari. Rad specijalnih knjižnica se najviše vrti oko korisnika, oni su važni u cijeloj priči. Knjižnica i knjižničar uvijek nastoje pružati korisnicima ono maksimalno, podučiti ih, imati spremne vrijedne i potrebne informacije što nije uvijek lako, jer su korisnici brojni i raznovrsni, od studenata, učenika, znanstvenika, istraživača, profesora, djelatnika, svi moraju imati iste uvijete i zadovoljene informacijske potrebe. Nezaobilazna stavka specijalnih knjižnica je informacijska pismenost. Na informacijsku pismenost možemo gledati kao na trajni postupak usvajanja znanja, ona omogućuje studentu ovladavanje sadržajem, proširivanje fokusa istraživanja te tako postizanje nadzora nad postupkom učenja. Idealno polazište za informacijsku pismenost su specijalne knjižnice, jer bi mogli reći da su specijalne knjižnice temelj informacijske pismenosti, one pružaju potrebne, zadovoljavajuće i točne informacije. Komparacija se vrši nad specijalnim knjižnicama : Knjižnica Muzeja Slavonije u Osijeku, Centar za znanstvene informacije (Institut Ruđer Bošković), Knjižnica KBC „Sestre Milosrdnice“. Stavke komparacija su uloga knjižnica, fond i prostor, korisnici, djelatnici, aktivnosti, te nedostaci i kompetencije knjižnica i knjižničara. Sve tri knjižnice imaju svoje velike razlike, ali i sličnosti po kojima ih možemo više približiti, shvatiti njihove potrebe i smanjiti nedostatke. |
Sažetak (engleski) | Special libraries are divided into those which are established by institutions for satisfying needs for information primarily of their own employees (economic subjects, media, goverment and hospital libraries) and the ones which are part of the structure of cultural institutions (archives, museums, galleries, libraries of professional or non-professional associations). Beneficiaries of special libraries are their employess and those which are not defined by general population, that is, all of public, external users like students, pupils, teachers, scientists, researchers and others. For a good and quality work of a special library the most important aspect is their librarians. The work of special libraries is mostly revolved around its users, they are the important ones. The library and its librarian are always trying to offer its users the maximum possible, teach them, have the necessary information in hand and availible when needed, which is not alawys an easy job, for the users of the libraries vary in their numbers, from students, pupils, scientists, researchers, professors, employees, all of them have to have the same requirements and needs for information satisfied. An unaviodable item of special libraries is information literacy. Information literacy can be viewed as a permanent procedure of absorbing knowledge, it enables a student to master a content, broadens the focus of a research and with that achieves a supervision of the learning process. Ideal starting point for information literacy are special libraries, because it can be said that they are the foundation of it, they offer necessary, satisfying and accurate information. Comparison is being done between special libraries: Slavonia Museum Library in Osijek, Center for scientific information (Ruđer Bošković Institute), KBC „Sestre Milosrdnice“ Library.The items of comparison are the role of library, funding and space, users, emloyees, activities, and deficiencies and competences of libraries and librarians. All three libraries have their own differences, but also similarities, which can be used to bring them closer, understand their needs and reduce disadvantages. |